YÖK Başkanı Özvar’dan YKS Değerlendirme Açıklaması
Yüksek Öğrenim Heyeti Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, “208 üniversitemiz Türkiye’nin yeni yüzyılını inşa edecek öğrencilerini bekliyor. Öğrencilerimiz istihdam kaygısı taşımadan kendilerini en iyi şekilde yetiştirmeye çalışmalı” dedi. sözünü kullandı.
Özvar, yaptığı yazılı açıklamada, 17-18 Haziran tarihlerinde yapılacak Yüksek Öğrenim Kurumları Sınavı (YKS) ile ilgili değerlendirmelerde bulundu.
Sınava girecek tüm adaylara başarılar dileyen Özvar, şöyle devam etti:
“Her birinizin hayallerinize gerçek emin adımlarla ilerlemesini diliyorum. Unutmayın, sınavlar sadece bir adımdır, gerçek başarı hayatınızın her alanında kendinizi geliştirirken kazanacağınız deneyim ve bilgilerle şekillenir. YÖK olarak Eğitim her adımda öğrencilerimizin yanında olduğumuzu bilmenizi isteriz.Üniversitemizin her bir öğrencisi geleceğimizde ülkemizdir.Onların gelişimine katkı sağlayacak olan bireylerdir.Tüm değerli öğrencilerimizin yanında olmaktan gurur duyuyorum. Bu yolda ve başarılarını canı gönülden destekliyorum.208 üniversitemiz Türkiye’nin yeni yüzyılını kuracak öğrencileri bekliyor.Öğrencilerimiz istihdam kaygısı taşımadan kendilerini en iyi şekilde yetiştirmeleri için çaba göstersinler.Çağın mesleklerine yönelik programlar açtık, devam ediyoruz. Üniversitelerimiz de öğrencilerimizin kendi alanlarındaki yetkinliklerini artıracak programlar açmaktadır.Öğrencilerimiz hangi bölümde okurlarsa okusunlar tek program yerine iki program ve yan dal yapmalarını tavsiye ederim. Tüm bölümlerden öğrencilerin dijital okuryazarlık ile kodlama ve yazılıma ilgi duymasını bekliyoruz.”
“YKS, başarıya dayalı bir sıralama sınavına dönüştü”
Özvar, sınav sonrası sürece ilişkin öğrencilere şu önerilerde bulundu:
“Öğrencilerimiz tercihlerini yaparken sadece bilinen programları değil, diğer programları da araştırarak yeni imkanlar yaratabilecekler. Özellikle YÖK olarak öğrencilerimize burs, staj ve burs gibi avantajlar sunuyoruz. üniversite-sanayi işbirliği kapsamında bazı programlarda lisansüstü istihdam, örneğin yapay zeka mühendisliği, petrol doğal gaz, deniz mühendisliği, harita ve geomatik mühendisliği gibi bölümleri tercih eden öğrencilerimize staj, burs veya istihdam imkanı sunuyoruz. madencilik, dokuma ve deri mühendisliği.Aday öğrencilerimize farklı programları keşfetmelerini ve kendilerine fayda sağlayacak alternatifleri değerlendirmelerini tavsiye ediyoruz.Ben ediyorum.”
Yükseköğretime olan talebe yanıt olarak 2022 yılı itibari ile YKS’deki baraj uygulamasını kaldırdıklarını hatırlatan Özvar, “Bu düzenleme ile YKS bir yeterlilik sınavı olmaktan çıkmış, başarı esaslı bir sıralama sınavına dönüşmüştür. Ayrıca sınav sürelerinin uzamasıyla öğrencilerimizin yaşadığı stres azalmış, daha da önemlisi hem önlisans hem de lisans programlarını tercih edecek aday sayısı artmış, tercih havuzu büyüdükçe kalite yükselmiştir. ” değerlendirmesini yaptı.
Üniversitelere yeni gelecek öğrencileri “Türk Yüzyılını inşa edecek öğrenciler” olarak tanımlayan Özvar, yaptığı açıklamada, “İstihdam kaygısı taşımadan kendilerini en iyi şekilde yetiştirmeye çalışsınlar. Gençlerimizin geleceği parlak olmalı” dedi. ve endişe ve endişeden arınmış olmalıdırlar.” açıklamasını yaptı.
“Başvuru sayısında yüzde 9’luk artış görüyoruz”
Yükseköğretime olan talep nedeniyle YKS’deki baraj uygulamasını kaldırdıklarını hatırlatan Özvar, şunları kaydetti:
“Bu kararın ardından sınava giren aday sayısı yüzde 24 arttı. Bu yıl da aynı yoğun talebi gördük ve yükseköğretime ilgi ve talebin ne kadar büyük olduğunu bir kez daha gözlemledik. Bu yıl başvuru sayısı yüzde 9 civarında bir artış görüyoruz. Bu da bize yükseköğretime olan talebin artarak devam ettiğini gösteriyor.”
Özvar, sınava girecek adaylardan baraj kaygısı taşımadan sadece sınava odaklanmalarını beklediğini ve potansiyellerini en üst düzeyde ortaya koymalarını beklediğini belirtti.
“Barajın kaldırılmasıyla birlikte tercih yapacak aday sayısında ciddi artış oldu. Daha fazla aday seçme şansına sahip oldu ve üniversiteye girme şansları arttı. mesleki ve eğitimsel bir kazanım değil, aynı zamanda tüm bunları içeren bir ‘yükseköğretim kültürü’. Aldığımız kararla daha çok gencimizin bu kültüre ulaşmasını sağlıyoruz. gençlerimizin arzu ettikleri alanlarda ve üniversitelerde eğitim alma şansları bu sayede her bir gencimiz ilgi alanlarındaki becerilerini en iyi şekilde geliştirebilecekleri bir üniversiteye girme şansına sahip olacaktır. Hem üniversite adaylarımızın hem de öğrencilerimizin beklentilerini karşılamak ve hedeflerini gerçekleştirmek için çalışmalarımıza devam ediyoruz.”
“Endişeleri büyük ölçüde giderme fırsatı yakaladık”
Geçen yıl Temel Yetenek Testi süresini 135 dakikadan 165 dakikaya çıkararak öğrencileri bu konuda da motive ettiklerini belirten Özvar, “Öğrencilerimizin alacakları puanlarla iyi yerlere yerleştirileceklerine inanıyorum. Geçen yıl ek kontenjanların dolması bunun en sevindirici göstergesi.” değerlendirmesini yaptı. Özvar şöyle devam etti:
“Baraj uygulamasının bitmesi ve sınav süresinin uzaması ile birlikte sınava girecek öğrencilerimizin yaşadığı sıkıntıları büyük ölçüde giderme imkanına kavuşmuş olduk. Buna göre sınava girecek öğrencilerimizin de istiyorum. barajı düşünmeden sadece sınava odaklanmalarını ve potansiyellerini en üst seviyede göstermelerini bekliyorum.
Yükseköğretime katılımın hem ülkemizde hem de dünyada mesleki, akademik ve sosyal kazanımlar açısından büyük bir değer taşıdığını biliyoruz. Üniversite eğitimi sadece ekonomik olarak değil aynı zamanda sosyal, politik ve kültürel olarak da katkı sağlar. Bu nedenle her bireyin üniversiteye erişiminin hayati önem taşıdığını bir kez daha vurgulamak isterim. Biz de yükseköğretime erişimi artırmak ve daha kapsayıcı bir yükseköğretim anlayışı oluşturmak için veriye dayalı adımlar atmaya devam ediyoruz.”
“Depremde öğrencilere 24 bin 642 ek kontenjan ayrıldı”
Özvar, deprem felaketinin yaşandığı 6 Şubat 2023 prestijiyle depremden etkilenen iller ile Sivas’ın Gürün ilçesinde ikamet eden adaylar için bu yıl YKS’de ek kontenjan belirlediklerini kaydetti. Mevcut kontenjan dışında yüzde 25’lik ek kontenjan ayırma kararı aldıklarını belirtti.
Özvar, vakıf üniversitelerinde her program için bir burs kontenjanı ayrıldığını, böylece depremzedeler için 21 bin 215’i devlet, 3 bin 426’sı vakıf olmak üzere 24 bin 641 ek kontenjan ayırdıklarını bildirdi.
Depremzede adaylarının ÖSYM tarafından belirlenen tercih sayısına göre diledikleri programları tercih edebileceklerini belirten Özvar, şöyle konuştu:
“Bu ek kontenjan depremzedelerimiz Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji, Adıyaman, Çukurova, Dicle, Fırat, Gaziantep, Gaziantep İslam Bilim ve Teknoloji, Harran, Hatay Mustafa Kemal, İnönü, İskenderun Teknik, Kahramanmaraş Sütçü İmam, Kahramanmaraş. İstiklal, Kilis 7 Aralık, Malatya Turgut Özal, Osmaniye Korkut Çet, Sivas Bilim ve Teknoloji, Sivas Cumhuriyet olmak üzere 18 üniversiteyi kapsayan bu vesileyle depremin yıkıcı etkisini depremin yıkıcı etkisini ulaşım adına hafifleteceğimize inanıyoruz. Yüksek öğretim.”
“34 yaş üstü kadınlara ilk kez ek kontenjan ayrıldı”
Geçmişte yükseköğrenim olanaklarından yoksun bırakılan 34 yaş ve üstü kadınlara üniversite girişini kolaylaştırdıklarını belirten Özvar, “Üniversitelerde ilk kez kendilerine ek kontenjan ayırdık. Bu kapsamda 8 bin 105 lisans ve 34 yaş ve üzeri kadınlar için 12 bin 937 ön lisans öğrencisi Lisanslar dahil toplam 21 bin 42 kontenjan ayrıldı bilgisini paylaştı.
Atılan bu önemli adımla, geçmişte yükseköğretim olanaklarından yararlanamayan kadınlara bu fırsatları eşit şekilde sunmayı hedeflediklerini belirten Özvar, “Bu doğrultuda her bireyin potansiyelini gerçekleştirmesi için elimizden gelenin en iyisini yapmaktan büyük mutluluk duyuyoruz. ayırdığımız kontenjan sayesinde toplumumuz genelinde daha kapsayıcı bir yükseköğretim anlayışının güçlenmesine de katkı sağlayacaktır.” değerlendirmesini yaptı.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, üniversitelerin bu yılki kontenjanlarına ilişkin şu açıklamayı yaptı:
“Kontenjan planlarımızda hem çağın gerekliliklerine hem de toplumsal ihtiyaçlara özel önem veriyoruz. Bu yıl örgün öğretimde önlisans programlarımıza 388 bin, önlisans programlarımıza 465 bin olmak üzere toplam 853 bin kontenjan belirlendi. lisans programları Bu kontenjanların yaklaşık yüzde 21’i vakıf yükseköğretim kurumlarına ayrılmıştır.Açıköğretim Açıköğretim Uzaktan eğitim ve uzaktan eğitim kontenjanlarımız da dahil olmak üzere toplamda 1 milyon 61 bin kontenjan bulunmaktadır. 34 yaş üstü kadınlar, depremzede adayları ile şehit ve gazi yakınları için ayrılan kontenjanlar da bu kontenjanlara ek olarak 15 bin civarında KKTC üniversitesi ve yurt dışında üniversitelere kontenjan ayrılmıştır.
“Yükseköğretimdeki kadın sayısı bu yıl ilk kez erkekleri geçti”
Yükseköğretim sisteminde şu anda 6 milyon 950 bin, vakıf yükseköğretim kurumlarında 746 bin, örgün öğretim ve devlet yükseköğretim kurumlarında 3 milyon 368 bin, açık öğretimde 2 milyon 836 bin öğrenci olduğunu belirten Özvar “Geçen seneye kadar kız ve erkek öğrencilerimize baktığımızda, yükseköğretimde toplam erkek öğrenci sayısı kızlardan fazla iken bu yıl ilk kez kız öğrenci sayısı erkekleri geçti. Kadınların yüksek eğitimden erkeklere göre daha yüksek oranda yararlandığını görmek sevindirici.” terimleri kullandı.